Quantcast

Το αυτοκίνητο ως τέχνη

Με το χέρι στη καρδιά, σας συστήνω να επισκεφθείτε την ατομική έκθεση της Ντένης Θεοχαράκη, με τίτλο «Assembling memories», στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο του κέντρου πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», με θεματικό πυρήνα το παλιό εργοστάσιο συναρμολόγησης αυτοκινήτων της ΤΕΟΚΑΡ ΑΒΕΕ (1980-1995), της οικογένειας Θεοχαράκη, στον Βόλο.

Παρουσιάζονται έργα ζωγραφικής και φωτογραφίες, ενώ εντυπωσιάζουν οι τεράστιες εγκαταστάσεις που προβάλλονται από τα οπτικοακουστικά μέσα.

Τα πολύπλευρα και πολυεπίπεδα εικαστικά σύνολα της δημιουργού, με καμβάδες της τα παλιά σχέδια συναρμολόγησης (blue prints) που χρησιμοποιούνταν για την παραγωγή αυτοκινήτων, συνυπάρχουν αρμονικά με μια σειρά φωτογραφιών που αποτυπώνουν γλαφυρά το εμβληματικό εργοστάσιο, με έκδηλα τα σημάδια της ερήμωσης και της διακοπείσας δραστηριότητας. Η εικαστικός σκηνοθέτησε και σκηνογράφησε τον μνημονικό κόσμο της δικής της ΤΕΟΚΑΡ, εντάσσοντας ενθυμήματα τεράστιων διαστάσεων, όπως η αυθεντική πινακίδα του εργοστασίου, το κάγκελο της εισόδου, κιβώτια συσκευασίας ανταλλακτικών προς συναρμολόγηση κ.λπ., έως ready made θραύσματα αναμνήσεων, ως οιωνεί κιβωτό του δυναμικού παρελθόντος.

Προσωπικά, επισκέφθηκα δύο φορές την έκθεση και ειλικρινά εντυπωσιάστηκα από την εφευρετικότητα και την προσπάθεια της Ντ. Θεοχαράκη να αποτυπώσει την πιο λαμπρή ιστορία της ελληνικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Τη δεύτερη φορά είχα την ευκαιρία να μάθω περισσότερα για τις δυσκολίες που συνάντησε η δημιουργός. 

Η έκθεση μού δημιούργησε πλήθος συναισθημάτων, γιατί εκτός των άλλων είχα την τύχη να επισκεφθώ το εργοστάσιο όταν λειτουργούσε και να αποτυπώσω στη μνήμη μου την ελληνική προσπάθεια για τη συναρμολόγηση των ιαπωνικών μοντέλων Nissan.

Ο πατέρας της δημιουργού, Β. Θεοχαράκης, ήταν συγκινημένος και για μία ακόμη φορά αναφέρθηκε στα όσα τον ανάγκασαν να κλείσει το πιο σημαντικό εργοστάσιο αυτοκινήτων στην Ελλάδα.

Ο 94χρονος Ελληνας επιχειρηματίας και ζωγράφος, το 1961 ανέλαβε την αντιπροσωπεία της Nissan στην Ελλάδα, ενώ το 1980 δημιούργησε εργοστάσιο συναρμολόγησης αυτοκινήτων στον Βόλο. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 31 Μαΐου 2024.

Ακόμη και τώρα, που χάνουμε τη μια ευκαιρία μετά την άλλη για να αποκτήσουμε ένα σύγχρονο εργοστάσιο κατασκευής αυτοκινήτων, εξακολουθώ να ελπίζω ότι ίσως βρεθεί μια αυτοκινητοβιομηχανία που να επενδύσει στη χώρα μας.

Μάλιστα, τώρα που έχουμε επιτύχει τόσους θετικούς δείκτες στην οικονομία, είναι πιο εύκολο σε κάθε αυτοκινητοβιομηχανία να εμπιστευτεί στην Ελλάδα την παράγωγη των αυτοκινήτων της.

Μια από τις ευκαιρίες που χάσαμε είναι η πρόσφατη επένδυση της κινεζικής μάρκας Chery, στην Ισπανία. Η Chery ανακοίνωσε πριν από μερικές ημέρες ότι το νεοαποκτηθέν εργοστάσιό της από τη Nissan, στη Βαρκελώνη, θα είναι μία από τις κύριες εξαγωγικές εγκαταστάσεις της παγκοσμίως, με στόχο την παραγωγή 150.000 οχημάτων ετησίως έως το 2029. Σύστησε κοινοπραξία με την ισπανική εταιρεία EV Motors και σκοπεύει να προσλάβει έως και 1.250 εργαζομένους. Η παραγωγή θα ξεκινήσει στα τέλη του καλοκαιριού, θα προσληφθούν αρχικά 150 πρώην εργαζόμενοι της Nissan, ενώ η επένδυση θα είναι ύψους περίπου 400 εκατ. ευρώ.

Φέτος, η Chery θα κατασκευάσει στη Βαρκελώνη το SUV Omoda 5, στην αμιγώς ηλεκτρική έκδοση και στην έκδοση με κινητήρα εσωτερικής καύσης, και αργότερα θα παράγει και το Jaecoo 7.

Χρησιμοποιώντας μια κοινή πλατφόρμα παραγωγής και την τεχνολογία της Chery, η EV Motors θα επαναλανσάρει την ισπανική μάρκα EBRO, η οποία σταμάτησε τις πωλήσεις της το 1987. Το παλιό εργοστάσιο της ΤΕΟΚΑΡ, στον Βόλο, ρημάζει.